index.php
greg_fej1.gif


Utolsó frissítés: 2021.09.16.

A Gregorián Társaság nemzetközi fesztiváljai




2. Fesztivál
           2002. július 4 - 7.
Iacta cogitatum tuutm in Domino et ipse te enutriet
Vesd az Úrra gondodat, s ő majd gondoskodik rólad



Hangversenyek (i.)

             Július 4-én este a Dr. Seregély István celebrált szentmise után került sor a Fesztivál nyitóhangversenyére a Székesegyházban, amelyen négy gregorián szkóla mutatkozott be.

            Minden hangversenyen fellépő szkóla kötelező műsorszáma volt a "Iacta cogitatum" graduale tétel, amely megkönnyítette a szkólák interpretációs stílusának összehasonlítását. A műsorfüzetben az előadott darabok címe mellett megtalálható volt a Graduale Triplex megfelelő oldalszáma, így lehetőség nyílt arra, hogy az előadást kottával is nyomon lehessen követni.

            Elsőként a Mediae Aetatis Sodalicium női szkólát hallhattuk, akik Olaszországból, Bologna-ból jöttek. A szkóla 1991-ben alakult, évente több alkalommal fellépnek, főként hangversenyeken. Több, hazájukon kívüli európai országban és Japánban is koncerteztek. Vezetőjük Nino Albarosa, aki az udinei egyetemen a zenei paleográfia professzora, és a római Pápai Zenetudományi Intézet gegorián tanára. A gregorián szemiológia alapítójának, Eugene Cardine-nek tanítványa. Számos tudományos munkája látott napvilágot és gyakran tart nemzetközi gregorián tanfolyamokat is.

             A szkóla műsorában két graduale, egy introitus, egy alleluia és egy communio szerepelt. Interpretációjukban a szöveg és dallam egységének megvalósítása érvényesült. Szép, kerek ívek éneklése, igen hajlékony dallamvezetés, rendkívül finom, árnyalt lezárások jellemezték előadásukat. Szép volt a csúcspontok felépítése is, néha azonban túl energikusra sikerült. Az egységes hangzást olykor kissé levegős hangok zavarták meg. A versusokat más-más szólista énekelte, itt világosan hallható volt, hogy hangképzésük nem teljesen egységes. Legszebben a "Constitues eos principes" graduale tétel szólalt meg telt hangzásával, egy kiváló hangú és képességű szólista zsoltározásával.

            A Puszani Katolikus Egyetem Zenepedagógiai Központjának Női Szkólája Koreából érkezett. Az 1992-ben alakult szkóla rendszeresen énekel miséken és egyéb szertartásokon, de hangversenyeket is ad. Szerepelt a Watoui Nemzetközi Gregorián Fesztiválon, valamint Párizsban is koncertezett. Vezetőjük Chang-Rhyong Lee.

            Előadásmódjuk fő jellemzője az egészséges telt hangzás, a neumáknak megfelelő, pontos éneklés. Rendkívül dinamikus éneklésükkel lebilincselték a hallgatóságot még akkor is, ha ez olykor a neumacsoportok sima, gördülékeny vezetését kissé akadályozta is. A "Iacta cogitatum" gradualéban a versust kisebb szólócsoport énekelte, ez megfelelő szólista hiányában nyugodtan megengedhető. Különösen árnyalt, finom rezgéssel szólaltatták meg a tristrophákat. Az "Ingrediente Domino" responsoriumot könnyed recitálás jellemezte.

            Ezután egy férfi szkóla következett Hollandiából, a Schola Maastricht. Az együttes hivatásos zenészekből áll, akik posztgraduális úton a gregorián szakképzettséget is megszerezték, ahol olyan neves gregorián kutatók oktatásában részesültek, mint például Godehard Joppich, Johannes Berchmans Göschl és Kees Pouderoijen. A kórust 1994-ben Alfons Kurris, Eugene Cardine tanítványa alapította, jelenleg pedig Hans Leenders vezeti, aki a Maastrichti Konzervatórium gregorián szakos docense. A szkóla több rádió és televízió szereplésen túl sok zenei fesztiválon, többek közt Watouban is fellépett.

            Műsorukban az előadott tételek tematikusan egymásba fonódnak: a várakozás, Izaiás jövendölése, Jézus születése, keresztelése, halála, feltámadása, a mennybemenetel és a Szentlélek eljövetele. Előadásuk a szentgalleni és a metzi kéziratok szemiológiai interpretációján alapszik. A dallamok rekonstruálását az albi és a beneventumi kódexek segítik. A kórus finom, puha hangzása, egységes, lendületes dallamívei elbűvölték a hallgatóságot. A dinamika szélesívű, de árnyaltan felépített volt. Szinte észrevétlen levegővételek segítették az ívek vezetésének vonalát. Puha indításaik, fokozatos dinamikájuk, precíz szövegmondásuk mindenkit lenyűgözött. Az érzékeny lekerekítések, az artikulált neumák és neumacsoportok sima, legato éneklése gyönyörűen zengett a Székesegyházban. A szólista telt, finom hangja nagy örömet szerzett mindannyiunknak. A műsor tartalmi felépítése bontakozott ki a művek egyre emelkedettebb, magasztosabb hangvételének megragadásában, amely csak ilyen magas szintű előadásban lehetséges. A Schola Maastricht csodálatos perceket szerzett a hallgatóságnak.

            A hangversenyt a fiatal leányokból álló Iubilate Schola zárta. A kórus Budapesten egy zenei tagozatos általános iskola gyermekkaraként működött és vált egyre ismertebbé, előbb Magyarországon, majd Európa-szerte. 1988 óta a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola leánykara. Karnagya a Kórusiskola alapítója, ifj. Sapszon Ferenc Liszt-díjas karnagy, aki a Gregorián Társaság alelnöke, a Magyar Kodály Társaság Elnökségének és a KÓTA Ifjúsági Bizottságának tagja. A Iubilate kórus több nemzetközi versenyen szerzett első díjat, nagydíjat, külön díjat. A Linzi Kórusolimpián 2000-ben gregorián kategóriában elnyerte az olimpiai bajnoki címet. Ugyanebben az évben a Watoui Nemzetközi Gregorián Fesztiválon is énekeltek.

            A szkóla műsora a Húsvét utáni 3. vasárnap, a Iubilate vasárnap miséjének változó részeiből állt. A kórus egységes, nőikari hangzással szólal meg. Rendkívül nagy íveket széles legatoval, árnyalt dinamikával tudnak megoldani.A sorvégi lezárások szinte lélegzetelállítóan visszhangzottak a Dómban. Különösen szépek voltak a likveszcensz neumák folyékony, legato éneklése, és az alleluia tétel építkezése. A szóló könnyedsége, finom, puha, szárnyalló énekhangja csodálatos élményt nyújtott. Kiegyenlített, telt hangon szólalt meg a "Lauda anima mea" offertorium. A "Cantate Domino" communio nyugodt legatoi, kerek dallamívei feledhetetlen perceket szereztek a közönségnek.

            Ez az esti zenei áhitat méltó nyitánya volt a Fesztiválnak.

N. Békés Gyöngyi